Miksi yrityksesi tarvitsee hyvät kotisivut?
Kotisivut ovat yritykselle virtuaalinen käyntikortti, jonka perusteella jää asiakkaalle ensivaikutelma yrityksestä. Siksi kannattaakin kotisivuihin panostaa: yrityksesi verkkosivujen antama hyvä ensivaikutelma kannustaa asiakkaita ottamaan yhteyttä ja tekemään tilauksen juuri sinun yritykseltäsi. Tämä ei tarkoita sitä, että kotisivujen pitäisi olla viimeisen päälle viilattuja laajoja sivukokonaisuuksia täynnä vilkettä ja välkettä, vaan niiden pitää näyttää ammattimaisilta – olethan itsekin ammattilainen – ja toimia asiakkaan ostoprosessin ohjaajana.
Yrityksen kotisivut ovatkin nykyään itsestäänselvyys ja lausahdus “jos yritystäsi ei löydy netistä, ei sitä ole olemassakaan” on totisinta totta.
Tiesitkö, että kotisivut ovat yrityksesi paras myyntikanava?
Väitän, että yrityksen kotisivut ovat parhaan hinta/hyötysuhteen omava potentiaalinen myyntikanava. Jotta potentiaali realisoituisi, tulee kotisivujen herättää asiakkaassa heti kiinnostusta ja vakuuttaa hänet ostamaan tuotteen tai palvelun juuri sinun yritykseltäsi. Tämä saavutetaan näyttävällä ja käyttäjäystävällisellä kotisivulla, joka antaa yrityksestäsi ammattimaisen ja luotettavan kuvan. Myös laadukas sisältö on tärkeä – jos yrityksesi kotisivuilta löytyy pelkästään puhelinnumero ja postiosoite, voi olla, että eniten hyötyvät sivuistasi tavarantoimittajat – toki laskutustietojen hakemisen tarkoituksessa.
Jos haluat yrityksesi kotisivuista tehokkaan myyntikoneen, pitää jo ennen kotisivujen teettämistä miettiä tarkkaan, mikä on sivuston tarkoitus – eli mikä on se toiminto, mitä sivustolla vierailevan asiakkaan halutaan tekevän? Palveluita myyvän yrityksen tapauksessa voi tämä olla esimerkiksi tarjouspyyntölomakkeen täyttäminen ja lähettäminen. Jos kyseessä on verkkokauppa, edellytetään asiakkailta tietenkin tuotteiden lisäystä ostoskoriin ja tilauksen tekemistä. Hyvin mietitty kotisivustrategia on tehokkaan ja asiakkaiden toimintoja halutulla tavalla ohjaavan kotisivuratkaisun perusta.
Tämä kaikki tulee ottaa huomioon kotisivujen suunnittelussa heti alkumetreistä lähtien, jotta verkkosivuista saadaan tehokas, asiakkaan ostoprosessia ohjaava kokonaisuus. Toimintoja seuraamalla (kävijä- ja konversioseuranta) voidaan kotisivuja hienosäätää ja näin kasvattaa kotisivujen tehokkuutta myynnin kasvattamisessa.
Kotisivun ulkonäön on oltava yksilöllinen
Yrityksen verkkosivujen ulkonäön on oltava yksilöllinen. Ethän halua herättää asiakkaissasi hämminkiä, jos sekä yrityksesi että kilpailijasi kotisivut näyttävät harhaan johtavalta samanlaisilta, perustuen samaan WordPress-valmisteemaan tai verkkokaupan kuosiin.
Tästä syystä emme käytä valmisteemoja, vaan suunnittelemme jokaiselle asiakkaallemme yksilöllisen, räätälöidyn ulkoasun. Vaikka valmisteemojen käyttö olisi joissakin tapauksissa nopeampi ja kustannustehokkaampi, joudutaan käytännössä valmisteemaa yksilöllisyyden takaamiseksi silti muokkaamaan. Valmisteemojen kehittäjät veloittavat teemojen käyttöoikeuksista ja päivityksistä usein myös vuosittaisia lisenssimaksuja – taas yksi ylimääräinen, vältettävissä oleva kuluerä.
Kotisivun tärkein ominaisuus on sen sisältö
Jokaisen kotisivun tärkein ominaisuus on siltä löytyvä sisältö. Miksi kukaan vierailisi yrityksesi kotisivuilla, ellei sieltä löytyisi jotakin asiakasta potentiaalisesti kiinnostavaa? Laadukas ja ajantasainen sisältö on tärkeä myös verkkosivujen hakukoneoptimoinnin osalta, sillä sellainen sisältö kasvattaa kotisivujesi uskottavuutta hakukoneiden silmissä, nostaen sivujesi sijaintia hakutuloksissa. Laadukkaaseen sisältöön myös linkitetään herkemmin ulkopuolisilta sivulta, joka taas on omiaan kasvattamaan sivuston hakukonenäkyvyyttä.
Miten saadaan kotisivuille hyvää sisältöä? Kaksi yleisintä vaihtoehtoa ovat joko laatia sisältö itse tai tilata sisällön tuottaminen palveluna verkkosivujen teettäjältä. Viimeisessä tapauksessa tuottaa sisällön siihen erikoistunut copywriter mikä takaa helposti luettavan ja laadukkaan sisällön, miinuspuolena on taas hinta – sisällön tuottaminen saattaa kustantaa sivujen ulkoasun suunnittelusta merkittävästi enemmän, vaatiihan se enemmän työtä.
Mitä kotisivujen teettäminen kustantaa?
Kotisivujen teettämisen hintahaarukka on alalla hyvin laaja ja vaihtelee muutamasta satasesta kymmeniin tuhansiin euroihin. Hintaan vaikuttavia tekijöitä on monenlaisia, näistä eniten vaikuttaa kotisivun suunnittelun, ohjelmoinnin ja sisällön tuottamisen vaatima työn määrä.
Yrityksen kotisivut kustantavat meiltä tilattuna yleisesti ottaen 1000 € – 3000 € välissä (alv 0%), hinta riippuu sivukokonaisuuden laajuudesta ja ominaisuuksista. Hintaan sisältyy webhotellin ja julkaisujärjestelmän asentaminen, kotisivun ulkoasun suunnittelu joko valmispohjaa hyödyntäen tai räätälityönä, alasivujen luominen ja sivutekstien / kuvien lisääminen, perustason hakukoneoptimointi, kävijäseurannan (Google Analytics) asentaminen ja julkaisujärjestelmän käyttöönottokoulutus.
Verkkokauppojen hinnat vaihtelevat 3000 € – 8000 € välissä (alv 0%), riippuen tuotteiden määrästä ja siitä, tarvitseeko tuottaa sivuille tuotekuvauksia, valokuvata tuotteita ja käsitellä kuvia. Hintaan vaikuttavat myös verkkokauppaan tehtävät integraatiot, esimerkiksi verkkokaupan kytkeminen Unifauniin tai asiakkaan käyttämään taloushallintajärjestelmään. Jos toteutamme pelkästään verkkokaupan “rungon” ja asiakas lisää tuotteet teksteineen ja kuvineen itse, tulee myös hinta jäämään hintahaarukan alapuolelle.
Lue myös blogistamme, mitä kotisivut kustantavat meiltä tilattuna ja minkälaisia ratkaisuja tarjoamme asiakkaillemme eri budjettivaihtoehtoilla.
Kuinka nopeasti kotisivut valmistuvat?
Nopeimmillaan pystytään verkkosivut tuottamaan noin viikossa, jos kotisivut ovat yksinkertaiset pienellä alasivumäärällä. Jos ulkoasu tehdään räätälöitynä ratkaisuna ja lisäksi tulee tuottaa sivuille myös sisältöä, valokuvata tuotteita tms., saattaa toteuttaminen kestää kahdesta neljään viikkoon.
Mitä jos en ole tyytyväinen lopputulokseen?
Sitten et maksa mitään. Osaamme oikeasti hommamme ja voit tilata verkkosivut meiltä rauhallisin mielin.
Pyydä ilmainen tarjous
Ota yhteyttä p. 010 508 1490 tai sähköpostilla myynti@itify.fi – käymme kotisivuprojektin yksityiskohdat yhdessä läpi ja teemme kilpailukykyisen tarjouksen!